Jaakko Suominen
Depeche Mode
Helsinki Areenalla 9.9.1998
Kokemuksia konsertista
Minä ja DM
Depeche Modesta tulin ensimmäisen kerran tietoiseksi vuonna 1986, kun siskoni osti Black Celebrationin, joka on edelleenkin suosikkialbumini. Tietyssä mielessä ‘fanius' alkoi toden teolla 1980-90-lukujen vaihteessa ja Internetistä tuli WWW-sivuineen ja postituslistoineen vielä suurempi potku innostukselle vuoden 1994 tietämissä. Tällä hetkellä omistan vajaat 100 Depeche Moden levyä. Minulla on myös varsin laaja kokoelma bändin suomen- ja englanninkielisiä lehtiartikkeleita ja muuta tavaraa. Ylläpidän lisäksi pientä WWW-sivustoa, joka sisältää mm. paljon tuota artikkeliaineistoa.
Liput konserttiin hankin heti ensimmäisenä myyntipäivänä. Olimme sopineet yhden kaverini kanssa, että kumpikin yrittää soittaa Lippuluukun palvelunumeroon ja ensimmäinen läpipäässyt ostaa liput myös toiselle. Tyttöystäväni tajusi fiksuna naisena, että paras tapa päästä läpi on painaa puhelimen viimeisen numeron soitto -nappulaa, jottei aikaa kuluisi numerojen näpyttelyyn. Tällä taktiikalla pääsimme läpi jo viidentoista minuutin yrittämisen jälkeen ja saimme pienen pakollisen puhelinlaskua kasvattavan odottelun jälkeen liput permannolle. Liput kävin lunastamassa myöhemmin samana päivänä, jolloin permantoliput olivat muistaakseni jo loppuneet.
Lämpö nousee
Konserttia edeltävinä viikkoina vaihdoimme s-postia keikalle tulevien DM-postituslistalaisten kanssa ja yritimme sopia tapaamispaikkaa joko ennen tai jälkeen tapahtuman. Lopulta minulle kävi niin, etten päässyt tapaamisiin, mikä oli suuri harmi, mutta siitä myöhemmin lisää.
Keikkakuume nousi pikkuhiljaa. Keskiviikkona provosoinkin vielä itseäni kuuntelemalla Depparien levyjä ja varsinkin erilaisia livetaltiointeja. Halusin virittäytyä kunnolla tunnelmaan, koska kyseessä oli minun ensimmäinen DM-keikkani. Devotional Tourin aikana keikkamatka Tukholmaan oli jäänyt siksi, että olin armeijassa.
Pukeuduin pitkälti mustaan keikkaa varten. Jätin tosin Ultra-paidan toisen paidan ja nehrutakin alle "piiloon". Joku muu paitavaihtoehto olisi voinut olla coolimpi, mutta muut DM-paitani olivat likaisia. Ajoin vielä edellisenä päivänä vajaan viikon vanhan tukkasänkeni pois, joten kaljukin oli valmiina konserttikokemusta varten
"Tietääkö kukaan, miten Pasilaan päästään"
Starttasimme autolla Helsinkiä kohti klo 15.15 Turusta. Matkalla emme voineet kuunnella Modea oikeastaan ollenkaan, koska kasettisoitin oli rikki. Minun lisäksi mukana matkassa olivat tyttöystäväni Helena ja kolme kaveriani, joista kahdella oli lippu alakatsomoon ja yhdellä piippuhyllylle, koska hän oli ostanut tiketin vasta pari päivää aikaisemmin. Matka kului rattoisasti DM-kokemuksia kertaillen. Pälätimme yleisen jutustelun lisäksi myös erilaisista salaliittoteorioista, koska mukana oli pari aihepiiriin vihkiytynyttä friikkiä. Juttelu loppui ainoastaan silloin kun ‘Only When I Lose Myself' kajahti Mafian taajuudelta.
Kun saavuimme Helsingin liepeille viiden aikoihin, kuski esitti kysymyksen, että tietääkö kukaan oikeastaan, miten Areenalle päästään. Vastaus oli luonnollisesti kielteinen, koska kaikki olivat ekaa kertaa menossa paikalle henkilöautolla. Löysimme hallille kuitenkin ihmeen helposti Pitäjänmäen kautta - tosin kiertäen yhden liikenneympyrän kertaalleen kokonaan ympäri. Suunnistuksessa auttoi kauas näkyvä Pasilan linkkitorni.
Pistimme auton parkkitalon kolmososastoon ja hipsimme hallin eteen vähän ennen puoli kuutta. Jäimme vähän kauemmas ovesta suunnilleen valotolpan kohdalle ihmettelemään yleistä tunnelmaa, joka herätti muistoja vuosikymmenen vaihteesta. Siinä vaiheessa konserttia odottelemassa oli oikeastaan yllättävän vähän porukkaa, joista näkyvimpiä olivat Viron DM-klubin tyypit EDMK-paitoineen sekä muutamat gootit. Bongasin myös Thomaksen hänen kantamastaan BONG-tagista. Kaveri palloili pariin kertaan ohitseni passipaikalta oven edestä.
Odottavan aika oli pitkä - varsinkin Helenalle, jonka tietenkin piti päästä vessaan
Ovet avautuivat klo 18.30, ja pääsimme sisään pienen ruumiintarkastuksen jälkeen ihmeen kivuttomasti. Olin ensi kertaa hallissa ja se yllätti positiivisesti: vessat olivat suuria eikä niissä tarvinnut jonottaa. Ruokaa sai myös nopeasti. Sisääntuloaulassa olevalla krääsäpisteellä oli jonkin verran jonoa, mutta pakollisen t-paidan sain hankittua helpommin yläkerran myyntipisteestä.
Sisällä hallissa
Pakollisen tyhjennyksen, tutustumiskierroksen, tankkauksen ja shoppailuhetken jälkeen palasimme permannolle. Eturiviin ei tietenkään ollut enää mitään asiaa, mutta kävimme lattialle istumaan muutaman kymmenen metrin päähän lavasta ihan väliaidan oikealle puolelle. Vähän ajan päästä paikalle haahuili ystäväni Valtteri tyttöystävänsä Hannan kanssa ja ehdimme vaihtaa kokemuksia sekä lätistä tulevasta keikasta pitkän tovin.
Vähän ennen kahdeksaa lavalla näkyi liikettä (mm. yksi rastapäinen roudari kitaran kanssa) ja yleisö tiivistyi lähemmäksi stagea. Me päädyimme väliaidan eteen keskioikealle noin 20 metrin päähän lavasta. Kaksi valomiestä kiipesi ylös tuoleihinsa ja Purity, kolmen naisen englantilaisyhtye, aloitti monotonisen Drum'n Bass -rynkytyksensä kahdeksalta. Kappaleissa oli tosi tukevia soundeja, mutta biisejä ei erottanut kunnolla toisistaan, koska melkein kaikissa käytettiin samaa varsin yksinkertaista rumpuluuppia. Henkilökohtaisesti en huomannut mitään eroa siinäkään vaiheessa kun yksi naisista tarttui kitaraan ja toinen bassoon. Syy saattoi tosin olla korvatulpissani, jotka olivatkin hyvä hankinta, koska Purity soitti todella vaikkuairrottavan lujaa.
Säksätys taukosi puoli yhdeksältä ja lavan oikeaan reunaan nousi Ultran tuottaja ja takavuosien House-guru Tim Simenon (Beat Dis, Megablast, Winter In July jne.) soittamaan levyjä. Volyymi oli siedettävällä tasolla ja trip hopahtava hitaampi musiikki kuulosti varsin hyvältä. Olin tunnistavinani ainakin rytmikuvioita jostain Walking in my Shoes -remixistä, vaikka biisi olisikin eri. Samaan aikaan lavalle roudattiin kamoja, muun muassa Martin Goren Gretsch (tms.) -kitara. Mikkiä testaillut valkopaitainen mies kuulosti samanaikaisesti huvittavalta ja ärsyttävältä. Valomiehiä nousi ylös tuoleihin kaikkiaan neljä, joista varsinkin ensimmäisen, hiukan vanhemman ja tukevamman, kiipeäminen oli jännittävää katseltavaa. Onneksi kaikilla valoteknikoilla oli turvaköydet
Katsomo vaikutti vielä ihmeen tyhjältä ja manasinkin jo firmoille etukäteen myytäviä lippuja.