Depeche Mode englantilaisen, amerikkalaisen ja eurooppalaisen popmusiikin kentassa
(Jaakko Suominen, 1994)Essee Turun yliopiston kulttuurihistorian kurssille "Englantilaisuuden ja amerikkalaisuuden kuva popmusiikkikulttuurissa" (KARI KALLIONIEMI, syksy 1994)
Jaakko Suominen Amerikkalaisuuden ja englantilaisuuden kuva popmusiikkikulttuurissa
Essee 8.12.1994
Depeche Mode englantilaisen, amerikkalaisen ja eurooppalaiseen popmusiikin kent?ss?
Englantilainen konepopin pioneeriyhtye Depeche Mode on kulkenut pitk?n tien uransa alusta t?h?n p?iv??n. Muiden 1980 -luvun alun uusromanttisen ja futuristisen tyylin yhtyeiden sortuessa De- peche Mode on jatkanut menestyksek?st? uraansa nousten Yhdysval- loissa aina megayhtyeiden stadionsarjaan. Pinnalla pysymisen keinona on ollut jatkuva uudistuminen vanhaa tyyli? unohtamat- ta. Kuten Timo Pennanen totesi vuonna 1990 arvostellessaan Rumbassa Depeche Moden Levy? "Violator", niin jokaiselta uudelta Depeche Moden levylt? odottaa, jollei radikaaleja muutoksia, niin selv?? kehityst?, mutta osa toiveista j?? aina hampaanko- loon. Vanhaa kaavaa on popmusiikissa turha toistaa liian kauan, mutta liian raju imagen muutos saattaa olla pettymys vanhoille puristisille faneille.
DEPECHE MODEN LYHYT HISTORIA 1980-1994
Depeche Modella ei ole varsinaista historiaa Englannin ulkopuo- lella, jossa yhtye julkaisi ensisinglens? 1981. Muualla maail- massa Depeche Mode on tullut tunnetuksi my?hemmin, joten ensim- m?iset teknisesti heikkotasoiset levyt ovat tuntemattomampia. Englantilaisen lehdist?n saamaa kuva yhtyeest? 1980-luvun alussa on ollut hyvin vaikea kitke? my?hemmin.Depeche Mode perustettiin Basildonissa, Lontoon it?puolelle ke- s?ll? 1980. Yhtyeen alkuper?isj?senet olivat Vince Clarke (kita- ra,laulu), Martin L. Gore (kitara) ja Andy Fletcher (basso). Pian yhtyeen laulajaksi kiinnitettiin David Gahan. Jo vuoden 1980 aikana kitarat ja basso vaihdettiin syntetisaattoreihin laajempien ??nimahdollisuuksien ja kuljettamisen helppouden ta- kia.
Vuoden 1981 aikana Depeche Mode solmi levytyssopimuksen Daniel Millerin independent-yhti?n Mute Recordsin kanssa. Aikaisemmin heille oli tarjottu muun muassa mahdollisuutta levytt?? synteti- saattorireggaeta! Mute Recordsista tuli Depeche Moden ensimm?i- nen ja ainoa levy-yhti?. Depeche Mode ei ole my?hemmin vaihtanut millek??n monikansalliselle levymerkille, kuten monet Depeche Moden aikalaisyhtyeet ovat tehneet. Pienelle yhti?lle levytt?mi- nen on taannut taiteellisen riippumattomuuden ja on pit?nyt ja- lat maassa menestyksen noustessa huippuunsa.
Depeche Moden ensimm?iset singlet ja levy "Speak & Spell (1981)" kytkettiin englannissa uusromanttiseen tyylisuuntaan, jota edustivat esimerkiksi Human League, Soft Cell ja Heaven 17. Yhtye poseerasi l?hes viikoittain Smash Hits -lehdess? antaen itsest??n kuvan alati hymyilevin? teinipoikina.
Vince Clarken l?hdetty? Depeche Modesta keskitty?kseen omiin projekteihinsa (mm. Yazoo ja Erasure) Depeche Moden tyyli alkoi muuttua tiedostavammaksi. Vuonna 1982 ilmestynyt "A Broken Fra- me" tarjoili viel? naivia talonpoikaisromantiikkaa, mutta "Construction Time Again (1983)" oli askel kohti industrialismia ja sosiaalista (ei sosialistista) realismia. Martin Gore hoiti uusien levyjen s?vellysty?n ja yhtyeen uudeksi j?seneksi oli liittynyt Alan Wilder. Englantilainen lehdist? ihmetteli uutta synkemp?? ilmett? naureskellen vanhalle ja uudelle Depeche Modelle, joka ei suostunut asettumaan lehdist?n tarjoamaan valmiiseen muottiin.
Levyll??n "Some great Reward (1984)" Depeche Mode otti kantaa sotaan, uskontoon ja seksiin, mutta ei sitonut teemojaan eng- lantilaiseen yhteiskuntaan. Yhtyeest? oli tulossa median hylkim? Englannissa, mutta samaan aikaan menestys alkoi kasvaa Yhdys- valloissa ja Manner-Euroopassa, erityisesti Saksassa. Depeche Mode oli saanut selvi? vaikutteita saksalaisilta industrialisti- silta yhtyeilt?, kuten Einst?rzende Neubauten ja Die Krupps. Saksan lis?ksi Depeche Modesta tuli yh? suositumpi It?-Euroopas- sa ja Skandinaviassa.
Levyt "Black Celebration (1986)" ja "Music for the Masses" jat- koivat Depeche Moden industrialistista linjaa. Mukaan tuli kui- tenkin jo enemm?n perinteist? kitarointia, mik? saattoi olla k?denojennus Yhdysvaltojen suuntaan. Depeche Mode koetti muuttaa julkista kuvaansa palkkaamalla videoidensa ohjaajaksi ja valoku- vaajakseen belgialaisen Anton Corbjinin, joka on my?hemmin ohjannut muun muassa U2:n ja Nirvanan videoita. Depeche Moden ulkoisesta kuvasta tehtiin hyvin hallittu ja et?inen. Yhtyett? korostettiin instituutiona yksil?llisyyden kustannuksella. 1980- luvun loppua kohden videoihin otettiin enemm?n periamerikkalai- sia elementtej? (myyttinen syv? etel?).
Vuonna 1990 esille nousi uusi fyysisempi Depeche Mode. Kappa- leiden s?vellysty?ss? oli siirrytty takaisin kitara ja mies - periaatteeseen t?ydellisen tietokonetoteutuksen j?lkeen. Aikai- semmin kappaleet olivat syntyneet melkein alusta loppuun Martin Goren tietokoneella, mutta nyt koko yhtye pystyi muokkaamaan Goren kitaralla s?estetyist? raakileista mielekk??n kokonaisuu- den. Esimerkiksi kappaleesta "Personal Jesus" tuli entist? rok- kaavampi.
"Songs of Faith and Devotion" vuonna 1993 t?ydellisti Depeche Moden kehityksen rock-yhtyeeksi. David Gahanin uusi pitk?tukkai- nen ja tatuoitu ulkon?k? oli hyvin "rock". Vaikka samplerit s?ilyiv?t t?rkeimpin? soittimina, niin kitaroitten ja rumpujen merkitys korostui. Anton Corbjin halusi esitt?? Depeche Moden oikeana rock-yhtyeen?, ei koneitten takana h??r??vin? teknikko- laumana. Rock- image antoi vahvan leimansa levyjen ja singlejen ulkoasuun.
Depeche Moden j?senten metamorfoosi iloisista teinipojista nah- kaunivormullisten synkistelij?iden kautta rock-dinosauruksiksi johtui osittain median vaikutuksesta. Yhtyeen historian tunteva englantilainen lehdist? pyrki kategorioimaan Depeche Moden tiet- tyyn karsinaan uskomatta rehellist? muutosta. Depeche Mode ei suostunut olemaan vasemmistolaisuuden tai thatcherismin manne- kiini vaan pyrki olemaan enemm?nkin eurooppalainen yhtye, joka tunnusti my?s amerikanismin vaikutuksen musiikissaan.