Depeche Mode julkaisi helmikuussa uuden Songs Of Faith And Devotion – albuminsa. Kyseessä on yhtyeen kymmenes – ja täysipainoisin – albumikokonaisuus. Taiteellisesta kasvusta ja kvartetin suosion jatkuvasta lisääntymisestä huolimatta yhtyeen jäsenet eivät ole koskaan salailleet sitä etteikö yhtyeen pyörittäminen henkilökohtaisella tasolla olisi usein hyvin rasittavaa.
Ennen uuden albuminsa levyttämistä bändi piti vuoden tauon jonka aikana sen jäsenet vokalisti David Gahan, laulujenkirjoittaja Martin Gore, kappaleiden musiikillisista toteutuksista vastaava Alan Wilder ja Depeche Moden yleismiehenä pidetty Andrew Fletcher pyrkivät tarkoituksellisesti pysymään erossa toisistaan, mutta se johtikin siihen, että oli vaikea saada bändiä uudelleen kasaan, ja nyt Wilder ja Gore pitävät todennäköisenä ettei Depeche Mode tule enää levyttämään yhdessä.
- Kaikki riippuu siitä miltä tuntuu, kun saamme seuraavan kiertueemme päätökseen. Jos vihaamme taas toisiamme, niin siihen tämän bändin taru kyllä päättyy. Nyt kun me kaikki olemme perheellisiä bändisiteet käyvät entistäkin heiveröisemmiksi. Toisaalta bändin hajottaminen olisi suuri vahinko, sillä on jo kymmeneen eri kertaan tullut todistetuksi se ettei luomamme soundi synny muuten kuin meidän kaikkien yhteispanoksesta.
Depeche Mode taitaa siis olla ihan oikeasti demokraattinen?
- Kylla vain. Tuskin kukaan meistä olisi innostunut paiskimaan hommia diktatuurin alaisena. Jos ongelmia imaantuu, me turvaudumme aina äänestykseen. Onneksi meillä on omat tehtävämme Depeche Modessa, mikä takaa sen ettemme vietä koko aikaa kiini toistemme kurkuissa. Kokemuksien myötä olemme oppineet tiedostamaan omat vahvat ja heikot puolemme, Wilder selvittää.
Vuonna –81 ilmestynyt Depeche Modendebyyttialbumi Speak And Spell purkitettiin aikoinaan vajaassa kolmessa viikossa. Vaatimusten kaskvusta omaa kieltään kertoo että se että kvartetti kulutti Songs Of Faith And Devotion äänityksiin kahdeksan kuukautta. Yhden studion hyödyntämisen sijaan sopivia soundeja käytiin etsimässä Madridissa ja Hampurissa.
- Maineemme uusien soundien etisjöinä on kaksiteräinen miekka. Kokeilu pitää homman kieltämättä mielekkäänä, mutta joskus jätämme ihan turhaan käyttämättä yksinkertaisimpia keinoja.
Mikä on pääsoitin albumilla?
- Samplaaja ilman pienintäkään epäilystä. Käytämme sitä kuitenkin ennen muuta konkreettisen soittosuorituksen maksimoijana. Saatamme tallentaa nauhalle vaikkapa parhaat palat niiden joukosta ja samplaamme ne kÿttötarkoitukseemme sopiviksi. Teknologian ohella kuullaan levyllä myös entiseen malliin trationaalista kitaransoittoa.
Onko uusi teknologia tehnyt Sdepeche Moden helpommaksi vai vaikeammaksi?
- Epäilemättä vaikeammaksi, sillä kaikki tarjoilla olevat vaihtoehdot vaikeuttavat päätöksien tekemistä.
Mikä on turhauttavinta omassa työssäsi?
- Se että lopulliseen päämäärään pääseminen vie aina oman aikansa, Wilder sanoo. – Levyttämisen psykologia on monimutkainen juttu, sillä valmiina mahtavalta kuulostava juttu saattaa keskeneräisenä tuntua ihan paskalta. Mikään ei lamauta niin kuin puolivalmiiseen työhön kohdistettu murhaava kritiikki. Usein käy niin että joudun vakuuttelemaan muille että tiedän tarkalleen mihin olen pyrkimässä ja että heidän on vain oltava kärsivällisiä. Kuvitelma bändistä ensin nauhoittamassa instrumentaalijutut ja sen jälkeen viimeistelemässä lauluosuudet kuuluu kaukaiseen menneisyyteen.
Depeche Modea on usein pidetty lähes Kraftwerkiin verrattavissa olevana teknosukupolven edelläkävijänä.
- Käsitys Depeche Modesta jonkinlaisena teknovaarina istuu sitkeänä. Lvyjemme vaihtelevuus on kokonaan toista maata kuin näillä nykyisillä, elektronista tanssimusiikkia soittavilla bändeillä. Luulen että meidän odotettiin nykyisessä musiikillisessa ilmapiirissä julkaisevan housebiittejä pursuavan levyn, mutta valitsemamme linja on kokonaan toinen.
Onko melodia erityisen tärkeää sinulle?
- Niin kauan kun pystyy säveltämään tarttuvia sävelmiä on tulevaisuus turvattu. Poppia aliarvioidaan kaikkialla, vaikka se ei ole missään mielessä mikään pakkopaita meikäläiselle.
Laulu-sana albumin nimessä kertoo omaa kieltään uuden albuminne musiikillisista päämääristä?
- Kuten tavallista lopulliseen nimivalintaan päätyminen ei sujunut ilman pitkiä keskusteluja. Usko ja omistautuminen ovat molemmat suuria sanoja enkä halunnut tietoisesti sitoa niitä mihinkään konkreettiseen ilmiöön. Toivottavasti yelisömme ottavat ne vastaan samaan tapaan kuin muutama vuosi sitten Personal Jesus – kappaleen ensi kertaa kuullessaan.
Miten yhteistyö sinun ja Martinin välillä sujuu käytännössä?
- Parhaiten sitä voisi kuvailla älylliseksi kamppailu. Martinin ja minä… me suhtaudumme musiikkiin varsin eri tavoin.
- Alanilta löytyy enemmän kärsivällisyyttä, Gore pistää väliin.
- Se on totta. Martin ei malta istua päiväkausia studiossa jotakin tiettyä soundia etsimässä. Martin antaa yleensä käyttööni mahdollisimman pelkistetyssä muodossa olevan demonauhan kappaleesta. Pelkistetty muoto antaa minulle ja miksaajallemme Floodille vapaat kädet silputa koko laulu palasiksi ja aloittaa sitten sen kokoaminen alusta. Martin pistäytyy silloin tällöin studiossa tsekkaamassa syntynyttä jälkeä ja heittelee siinä ohessa omia ehdotuksiaan.
Entäpä vokalistina jatkuvasti kasvava David Gahan?
- Dave käy samaan tappan kuin Martin studiossa kannustamassa meitä. Yritämme pitää vierailut erillään toisistaan, sillä päällekkäissessiot päätyvät usein umpisolmuun.
- Toimiva lauluosuus kruunaa lopputuloksen. Uudella albumilla Dave joutui paiskimaan hommia koko rahan edestä, sillä me halusimme häneltä totaalisia tulkintoja. Käytännössä tuo onnistuu levytysstudiota ja tulkintatapoja muuttelemalla. Loputon harjoittelu on kaiken salaisuus. En usko että tuollainen Daven piinaaminen olisi onnistunut vielä muutamia vuosia sitten sillä tuolloin Dave piti uusia ottoja henkilökohtaisena ajojahtina. Hän murjotto toisinaan päiväkausia raskaiden sessioiden jälkeen.
Depeche Mode on myös aktiivinen livebändi, mikä käytänossä merkitsee sitä että bändin saatua päätökseen Songs Of Faith And Devotion-albuminsa promotoinnin se lähtee massiiviselle maailmankiertueelle tavoitteenaan murtaa bändin edellisen Violator-kiertueen pitkälti toiselle moljoonalle yltäneet yleisömäärät.
- Esiintyminen on ok, mutta perheen taaksejättäminen ei ole hauskaa, mutta uusien kokemuksien hankkimisen kannalta kiertueet ovat välttämättömiä, painottaa Gore.
Varsinkin Englannissa tuntuu olevan vallalla käsitys että jos yhtye käyttää taustanauhoja esiintyessään kyse on tavallaan yleisön huijaamisesta.
- Seuraavalla kiertueellamme me emme käytä taustanauhoja vaan luotamme digitaaliseen äänentoistoon. Lopputulos on kuitenkin periaatteessa täysin sama kuin jos käyttäisimme taustanauhoja. Osa äänistä on aina koneiden luomaa.Samplaaja on kone, nauhuri on kone ja sähköiset kosketinsoittimet ovat koneita. Meiltä ei yksinkertaisesti löydy tarpeeksi fyysistä kapasiteettia soittaa kaikkia haluamiamme instrumentteja ja jos musiikkipuoli toimii moitteettomasti ja show pelaa me olemme onnistuneet tehtävässämme. Tuntuu että vuosien urakoinnin jälkeen bändille ei ole enää jäljellä haasteita. Me olemme läpikäyneet kaiken mahdollisen.
Onko kaikki loppujen lopuksi kiini rahasta?
- Toivoisin että olemme jo kohonneet sille vaurauden asteelle että meidän ei enää tarvitse huolehtia päivittäisen elannon hankkimisesta. Minä olen sijoittanut rahani kiinteistöön ja studiooni ja tarvitsen valuutta niiden ylläpitämiseen. Raha on tärkeää, mutta kaikkein tärkeintä se ei missään tapauksessa ole, Alan Wilder sanoo lopuksi.
DEPECHE MODE: I Feel You – One Caress (Mute).
Depeche Mode on lopettanut lähes kolme vuotta kestäneen studiolevytaukonsa. Yksi konebeatisen popin meille saakka vaikutusvaltaisista edelläkävijäbandeistä siirtyy itse teknologiasta kohti oikeita soittimia. Kitara kuulostaa Depeche Moden yhteydessä tuoreeita idealta ja One Caressin jouset tuntuvat aidoilta lihasvoimin vedettäviltä malleilta.