Depeche Mode - Mustan Kaikki Savyt (Rumba, 2001) | dmremix.pro

Depeche Mode Mustan Kaikki Savyt (Rumba, 2001)

demoderus

Well-known member
Administrator
Mustan Kaikki Savyt
[Rumba, 11 Toukokuu 2001. Teksti: Samuli Knuuti. Kuvat: Anton Corbijn.]
Avulla usea kiitoksia jotta Jukka Koski ajaksi hankinta nyt kuluva aikakauskirja. [2243 sanoitus]
rum110501_c.jpgrum110501_1a.jpgrum110501_2a.jpg
MUSTAN KAIKKI SAVYT

Depeche Mode on palannut kuilun partaalta, myrskyn silmästä, unohduksen kurimuksesta. Kaikista syntikkabändeista legendaarisin syöksyy 80-luvulle uudella Exciter-albumilla, joka palauttaa heille edellisten vuosikymmenten elektronisten pioneerien maineen. Samuli Knuuti tapasi laulunkirjoittaja Martin Goren ja “yhtyeen suurimman fanin” Andrew Fletcherin Lontoossa.

“Kai minulla jossain elämäni vaiheessa olisi ollut vaikka kuinka paljon tarinoita, mutta nyt minulla ei ole mitään muuta. Tämä on ainoa tarina, jonka koskaan pystyn kertomaan.”

Näin alka Donna Tarttin kymmenen vuoden takainen kulttiromaani Jumalat juhlivat öisin. Se on kertomus kadotetusta viattomuudesta. Mutta toisaalta: niin ovat kaikki kertomukset, kaikki elämät. Katso vaikka peiliin.

Kun on kaksikymppinen, kenties vielä kolmekymppinen, mahdollisia tarinoita on useita. Nelikymppisenä kurssi on valittu, jäljellä on enää yksi tarina.

Kun Depeche Mode julkaisi mestariteoksensa Violator keväällä 1990, kaikki oli vielä mahdollista. Neljä poikaa Basildonista olivat kymmenessä vuodessa hioneet huippuunsa oman lahjakkuutensa, kykynsä leipoa eurooppalaisesta dekadenssista, muotovalioita paheen konvehteja. Black Celebrationin (1986) ja Music For The Massesin (1987) kaltaisilla levyillä Kraftwerkin mekaaninen kuulaus ja Einstürzende Neubatenin meluisa avantgardismi yhdistyivät bluesin sielukkuuteen ja kiiltokuvankauniisiin popmelodiohin. Violator myi miljoonia kappaleita, stadionit täyttyivät ympäri maailmaa. Kaikki tiet olivat avoinna horisonttiin asti, häviämispisteeseen saakka.

Sääli vain, että Depeche Mode valitsi teistä sen, joka oli kaikista ilmeisin muille yhtyeille mutta epätodennäköisin heille. Entiset nynnyt seurakuntanuoret valitsivat turmeluksen: laulaja David Gahan yritti tarmokkaasti tappaa itsensä huumeila, laulunkirjoittaja Martin Gore suistui alkoholismiin, kosketinsoittaja Andrew Fletcher sai hermoromahduksen ja soundivelho Alan Wilder otti syntikkansa ja lähti kotiin nuolemaan haavojaan.

Uransa kymmenenä ensimmäisenä vuotena Depeche Mode teki seitsemän albumia. Seuraavana yhtenätoista vuotena he pystyivät vain kolmeen. Uusin niistä on juuri nyt ilmestyvä Exciter. Se on heidän kymmenes albuminsa, mutta se on myös paljon enemmän. Se koettaa täyttää nimensä mahdottoman lupauksen; tehdä niin kuin Depeche Moden levyt 80-luvulla tekivät, saada fanit jälleen kiihkoihinsa.

Se on Depeche Moden yritys riuhtaista itsensä irti tarinasta, johon he tuomitsivat itsensä.

Tervetuloa Hill Houseen!

Se on herraklubi Lontoon Hyde Parkin kulmalla, dickensiaanisten upottavan ylellisten kammarien sokkeloinen verkosto, jonka käytävillä kipittävät viktoriaanisiin asuihin ahtautuneet palvelijatytöt. Tämä on mukavoituneen rahan nuhruinen tyyssija, jonka jäsenille sukupolvien yli jatkuva varallisuus on tuttua ja tyynnyttelevää kuin sytytetty piippu ja tohvelit.

Sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä Depeche Moden musiikin kanssa. Silti kun ovi viimein avautuu kapealta käytävältä lähikaupan kokoiseen sviittiin, sen takaa löytyvät Martin Gore ja Andrew Fletcher. Fletcherillä on yllään musta nahkatakki ja hohtavan valkoinen t-paita, Gore on sonnustautunut mustaan nahkaan ja violettin höyhenpuuhkaan. He näyttävät luokan epätodennäköisimmältä ystäväkaksikolta: nörtiltä ja kiusatulta kummajaiselta, jotka jaettu ujous ja kiusattuna oleminen on ajanut yhteen.

Silti he ovat kaksi kolmasosaa yhdestä aikamme merkittävimmistä popyhtyeistä. He ovat myös silmin nähden hirvittävässä kankkusessa, eilen oli kuulemma levy-yhtiön illalliset. Mutta koska aikaa on tavanomaisen vähän, tuttu pahainen puoli tuntia, on syytä mennä suoraan asiaan.

- Ei uuden albumin nimellä isoa yhteyttä Violatoriin ole, Martin väittää. Puhuessaan hän kuulostaa hätkähtyttävän paljon Stan Laurelilta, hänen äänessään on sama uneliaan itkuinen ressukkanuotti. Kun hän puhuu, hän ei katso minuun vaan Fletcherin, parhaasseen ystäväänsä, jota ilman kroonisen ujo Gore ei kuulopuheiden mukaan uskalla astua sen enempää studioon kuin baariinkaan.

- Sana vain kuulostaa samalta. Jo edellisen levymme nimi Ultra oli todella positiivinen sana ja halusimme uudelle albumille samansuuntaisen nimen. Meitä usein pidetään synkkänä ja masentavana yhtyeenä, mutta emme itse näe itseämme sellaisina. Halusimme luoda itsestämme vaikutelman positiivisena ja elämäniloisena yhtyeenä.

- Exciter onkin Depeche Moden uran kepeimpiä jailmavimpia albumeita. Poissa ovat 80-luvun lopun kultakauden melodramaattinen eksistentialismi raskaine syntikkamattoineen ja vaikean 90-luvun raskaat hitaat hip hopista vohkitut rytmit. Exciterin sovitukset ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta helliä ja minimalistisia: vasta noin viidennellätoista kuuntelulla albumin osaset loksahtavat paikalleen ja se lakkaa kuulostamasta keskeneräiseltä. Tästä saa pitkälti kiittää tuottaja Mark Belliä, joka on aikaisemmin tehnyt työtä Björkin ja teknopumppu LFOin kanssa.

- Tavallaan Exciter on paluu elektronisille juurillemme, Martin sanoo.

- Oikean ihmisen löytäminen kesti kauan, koska hyvin harvat huipputuottajat hallitsevat sekä uusimmat elektroniset soundit että melodiat. Yleensä kun lähetämme kappaleen jollekin teknonerolle remiksattavaksi, hän ensi töikseen heittää laulumelodian ulos ikkunasta.

- Mark oli myös paljon käytännöllisempi kuin Ultran tuottanut Tim Simenon, Andrew toteaa.

- Kun Mark saa idean, hän menee syntetisaattorin luo. Kun Tim saa idean, hän selittää sen apulaisryhmälleen, joka sitten puurtaa pari päivää sen parissa – jonka jälkeen Tim sitten siunaa tai hylkää sen. Kuten Ultralta kuulee, Timin työtapa tuoti hyviä tuloksia mutta se oli myös piinallisen hidas.

Depeche Moden menestystarina on täynä ironioita, joista suurimpia on se, ettei kukaan konemusiikin uranuurtajabändin perustajajäsenistä hallitse syntetisaattoreita kovin hyvin. Dave Gahan keskittyy laulamiseen, Martin Gore kirjoittaa kaikki laulunsa akustisella kitaralla – ja Andrew Fletcher on omien sanojensakin mukaan vain “yhtyeen suurin fani”, joka hoitaa siinä sivussa managerin tehtäviä. Kun soundivelho Alan Wilder lähti yhtyeestä ovet paukkuen vuonna 1995, jäljelle jäänyt kolmikko joutoo luottamaan bändin ulkopuolisiin yhteistyökumppaneihinsa.

Silti Martin eikä Andrew kaipaa Alania takaisin.

- Meillä ei koskaan Alanin aikana ollut näin hauskaa studiossa, Andrew sanoo.

- Alan on hirvittävän lahjakas muusikko, mutta täysi erakko ja kontrollifriikki, hänen kanssaan ei voinut keskustella lainkaan. Nyt me kaikki voimme ihan eri tavalla osallistua musiikin tekemiseen.

- Oman kalenterinsa Alan Wilder täytää Recoil-projektilla, jonka kaksi erinomaista levyä Unsound Methods (1997) ja Liquid (2000) eivät nekään saa Martinin ja Andrewin varauksetonta hyväksyntää:

Andrew: - Alan on loistava tuottaja, mutta koska hän käyttää eri laulajia, hänen levynsä kuulostavat aina vähän hajanaisilta. Hän ei saa omaa persoonallisuuttan esille koko levyn mittakaavassa.

Martin: - Emme me silti hänen kanssaan riidoissa ole – tosin emme pidä yhteyttäkään. Itse asiassa lähetimme eilen hänelle onnittelukortin, hän on juuri saanut toisen tyttären.
 

demoderus

Well-known member
Administrator
Syntikkapopin Rolling Stones

Wilderin poissaolosta huolimatta Exciter voisi olla vain Depeche Moden tekemä levy. Sen käynnistää ensimmäinen single Dream On, yhtyeelle ominainen kierrepallo, joka akustisine goottispagettiwesternsoundeineen antaa väärän kuvan kokonaisuudesta. Exciter on pullollaan sametinpehmeitä folkelektroballadeita (When The Body Speaks, Goodnight Lovers), vinksahtanutta syntikkabluesia (Breathe, Sweetest Condition), teollista housea (I Feel Loved), ja tunnelmallista konesynkistelyä (Shine, Comatose). Vain yhtä asiaa fani jää kaipaamaan, yhtyeelle ominaista popkilleriä, jollaisia on yleensä vähintään yksi jokaisella Mode-levyllä.

- Freelove olisi voinut olla tämän levyn Enjoy The Silence, Walking In My Shoes tai It’s No Good, Martin sanoo hieman häpeillen. Harmaan ltapäivän apeassa luonnonvalossa, huoneen nurkassa, hän näyttää krapulassaan yhtä aikaa muinaiselta ja teiniikäiseltä.

- Teimme siitä varmasti 15 eri versiota, mutta lopulta päädyimme ehkä niistä epäkaupallisimpaan. Laulun teksti ja melodia ovat niin herkkiä, että pelkäsimme kuulostavamme kornilta. Daven mielestä me pilasimme kappaleen, se on hänen suosikkinsa koko levylla.

Aivan, Freelove sisältää yhden parhaimmista Goren ikinä kirjoittamista popmelodioista, mutta minimalistisesti pulputtava sovitus pikemminkin hukuttaa melodian kuin tukee sitä. Levyn suurin yllätys on kuitenkin Dead Of Night, kirskuva industriaalilaalu, jonka zombiaiheisessa bändi jopa tekee pilaa itsestään.

- Dead Of Night on eräänlainen vitsi, Martin nauraa.

- Se on parodia yötä romantisoivasta goottilaulusta. Minä kirjoitan lauluja vain omista tunteistani, mutta siltu fanit usein luulevat niiden kertovan milloin vampyyreista, milloin mistäkin.

Andrew: - Levyn tekoprosessi toi mieleen vuodet 1981-1982, ajan ennen Alania, jolloin me vielä tulimme toimeen keskenämme ja jolloin meillä oli hauskaa studiossa. Tehdessämme Songs Of Faith And Devotionia ja Ultraa meistä tuntui monta kertaa siltä, etteivät levyt valmistuisi ikinä – etteivät ne ole kaiken niiden vaatiman tuskan arvoisia. Kun aloitimme tämän levyn äänittämisen, olin todella hermostunut. Pelkäsin, että tuleeko tämäkin taas olemaan helvetillinen albumi tehdä. Mutta ei se ollut.

Martin: - Silti me olemme ylpeitä niistä levyistä. Toisinaan vaikeat olosuhteet koituvat taiteellisessa mielessä levyn hyödyksi. Saimme pidetyksi levyt tasokkaina huolimatta kerrassaan valtavista henkilökohtaisista ongelmista. Olen edelleen sitä mieltä, etedeltäjänsä. Poikkeuksia ovat vain Music For The Masses, joka epätasaisuudessaan oli edeltejäänsä heikompi, ja Violator, joka ehkä edelleen on suosikkini kaikista levyistämme.

Martin ja Andrew toteavat kuitenkin olevansa lopen kyllästyneitä puhumaan Depeche Moden vaikeasta 90-luvusta. Kun Ultra ilmestyi vuonna 1997, Dave Gahan puhui riippuvuudestaan, itsemurhayrityksistään ja uudesta huumeettomasta elämästään niin tarmokkaasti, että albumi jäi haastatteluissa vain alaviitteeksi, parantolasta lähetetyksi postikortiksi.

Nyt, yllättävää kyllä, Gahan on pysynyt kuivilla jo viisi vuotta. Kun ohtan hänet myöhemmin Hill Housen käytävillä, hän näyttää hoikalta ja terveeltä – mutta silti jotenkin hauraalta, pelkältä kuiskaukselta itsestään. Gahanin muutos on havaittavissa myös levyllä ja lavalla: siinä missä Gahan 90-luvun alkupuolella suorastaan ylitulkitsi, antoi hieman enemmän kuin kaikkensa, uudella albumilla hänen tapensa laulaa on nöyrempi ja alleviivaamattomampi. Ja kuten jo Singles 86-98-kiertueella oli nähtävissä, hän on hylännyt rocktähden elkeensä ja tapansa pilata laulunsa turhilla, yleisöä kiihottamaan tarkoitetuilla karjahduksilla.

Martin ja Andrew haluavat myös korostaa, että tämänpäiväinen kankkunen on pelkkä poikkeustila. Myös he ovat muuttuneita miehiä, he painottavat. Heidän täytyy olla, daven vuoksi. Singles-kiertueella kaikki alkoholi oli kielletty keikkojen takahuoneesta. Siinä missä vuonna 1993 kiertueella yhtyeen mukana kiersivät kuukausipalkkainen huumediileri, psykiatri ja yliannostuksiin erikoistunut lääkäri, Singles-kiertueella Gahanin mukana hengaili ystävä AA-kerhosta.

Martin: - Kaikista hassuinta oli, ettei kukaan oikeasti uskonut meidän olevan minkäänlaisia rock’n’roll-eläimiä. Meitä pidettiin vain neljänä nynnynä, emmekä me koskaan käyttäneet huonoa elämää markkinointikeinona. Me emme olleet mikään Aerosmith, jota ihmiset tulivat katsomaan nähdäkseen pysyvätkö he pystyssä lavalla. Kun Primal Scream tuli lämmittelybändiksemme vuoden 1994 kiertueelle, he olivat täysin järkyttyneitä. Todellisuudessa heidän huumebrassailunsa olivat lähinnä pelkkää imagonrakennusta.

Sanottuaan tämän Martin nauraa: se on outo nauru, haukkuva ja asteittain kohoava: ha-ha-HA! Hän tunnistaa ironian siinä, että omalla tavallan Depeche Modesta on tullut syntikkapopin Rolling Stones, runneltu veteraaniyhtye, joka aina kolmen-neljän vuoden välen tekee comebackin vain joutuakseen kuulustelluksi viime vuosikymmenten tapahtumista.
 

demoderus

Well-known member
Administrator
Paljon Lauluja, Vähän Aiheita

Mutta mitä merkitystä Depeche Modella on Arthur C. Clarken ja Stanley Kubrickin vuonna 2001? Kuten aina: se ei merkitse mitään rock-establishmentille, jossa Depeche Mode on aina ollut väliinputoaja. Toisin kuin U2, Mode ei ole ylittänyt rajaa kulttiyhtyeestä kaikkien taidepiirien yhtä aikaa ikinuoreksi ja vakiintuneeksi suosikiksi. Toisin kuin REM, Modea ei ole pyhitetty taiteelliseksi älykköyhtyeeksi. Mutta toisaalta: Mode ei ole koskaan vajonnut The Curen kaltaiseksi eilisen suosikiksi.

Depeche Mode on edelleen oma satelliittinsa, omalla kiertoradallaan, jossakin kaiken ulkopuolella.

Martin: Me loimme oman lokeromme hyvin varhain. Tavallan olemme pystyneet elämään popkultuurin ulkopuolella, ohimenevillä ilmiöillä ei juuri ole ollut vaikutusta meihin. Kaiken lisäksi olemme edelleen onnistuneet säilyttämään kulttimaineen, vaikka olemme myyneet yli 40 miljoonaa albumia. Se on hyvin omituista.

Toisaalta Exciter merkitsee kaikkea niille noin neljälle miljoonalle fanille, jotka tulivat hankkineeksi myös Ultran. Heille Exciterin ilmestyminen on merkkipäivä, neljän vuoden odotuksen päättävä juhla mutta samalla myös lähtölaukaus uudelle noin neljän vuoden vartoamiselle.

Andrew: - Ällistyttävää, kuinka ihmiset ovat kiinnostuneita meistä, vaikka emme julkaisisikaan mitään jotakin muuta, mutta aina he palaavat meidän luoksemme. 80-luvulla monet takertuivat meihin, koska vuosikymmenen alun jälkeen taisimme olla ainoita todellisia elektronisen popin tekijöita. Syntyi sellainen me-vastaain-muu-maailma-henki.

- Skandinaviassa meidät on aina otetto vastaain hyvin, mutta Englannissa ja Amerikassa toimittajat aina kysyivät meiltä, miksi oikein olemme olemassa, miksi emme ole jo lopettaneet, mitä me oikein yritämme saada aikaan. 80-luvun lopulla eräs jenkkitoimittaja kaatoi kahvikupin vahingossa päälleni yrittäessään selittää, kuinka syvästi Music For The Masses oli loukannut hänen tyylitajuaan. Nyt 99 prosenttia haastattelijoista tuntuu pitävän meistä, mikä tuntuu meistä hyvin omituiselta. Juuri eilen sveitsiläinen tv-toimittaja halusi suudella jalkojamme televisiolähetyksessä.

Martin: - Sitä harvoin tapahtui 80-luvulla.

Andrew: - Onneksi olin aamulla vaihtanut sukkani.

Vielä kahden vuosikymmenen jälkeen Depeche Mode herättää faneissaan lähes uskonnollista palvontaa, mitä on hyvin vaikeata selittää heidän musiikkinsa perusteella. Lyhyen teinipopvaiheen jälkeen he ovat sinnikkäästi lähettäneet maailmalle synkänkauniita mutta pohjimmiltaan epämääräisiä, naiivisti kirjoitettuja lauluja ikävystymisestä, turmeluksesta, vaarallisesta seksistä, pakkomielteisestä rakkaudesta, synnistä, armosta, seksuaalisuuteen taitetusta uskonnosta. Mutta ne laulut ovat kuulostaneet toisenlaiselta kuin mikään muu maan päällä.

Martin: - Itse asiassa Dave sanoi juuri eilen, että hänestä on vaikea uskoa, että olen pystynyt kirjoittamaan niin paljon lauluja niin harvoista aiheista. Ha-Ha-HAH! Laulujen kirjoittaminen sinänsä tulee koko ajan vaikeammaksi, sillä en halua toistaa itseäni. Vaikka sitähän minä teen koko ajan. Ha-Ha-Ha-HAH!

Andrew: - Eräs epävirallisen Depeche Mode – nettisivum pitäjä onkin kirjoittanut meistä, että koskaan ennen ei mikään bändi ole tehnyt niin paljon, vaikuttanut niin moneen mutta silti sanonut niin vähän. Se on tiettyyn pisteeseen hyvin totta.

Kun katsoo Martin Gore, väite on helppo uskoa todeksi. On todellakin vaikea uskoa, että hömelö, sairaalloisen ujo, kiharatukkainen, 41-vuotiaaksi hyvin hassusti pukeutuva pikkumies on yksi popmusiikin kaikkien aikojen lahjakkaimpia laulunkirjoittajia. Hänessä tiivistyy koko yhtyeen tarina.

Martin Gore on eksentrikko, joka kompastui nerouteen – se löysi hänet kuin huonekalut löytävät vessanetsijän vieraassa huoneistossa keskellä yötä.

Loppuun Stooges-Cover!

Kaikkien lehtiartikkelien, jopa kahden kirjan jälkeen (Dave Thompsonin kelvoton Some Great Reward, Steve Malinsin asiallinen Depeche Mode) Depeche Moden tarina tuntuu edelleen olevan kirjoittamatta. Loputtomat artikkelit nörteistä seurakuntanuorista, hassusti pukeutuvista uusromantikoista, Berliiniin dekadenssiin rakastuneista brittipojuista, stadioneita hallitsevista rocktähdistä ja huumeiden kanssa törttöilevistä narkkareista eivät silti tyhjennä Daven, Martinin, Andrewin ja Alanin tarinaa. Heidän mystiikkansa banaali pintasilaus pysyy ehjänä.

Martin: - Minusta tuntuu, ettei kukaan ole vieläkään tarpeeksi hahmottanut uraamme taustaamme vasten. 80-luvun alussa syntikkapoppareita pidettiin taidekoulujen lellikkeinä, mutta todellisuudessa meidän kaikkien juuremme ovat syvällä työväenluokassa. Kun kaivosmies lähtee pitämään hauskaa, hän pukee parhaat päälle ja yrittää unohtaa mitä on. Siinä juuri oli kyse uusromantiikassa, keskiluokkaiset pojat perustivat nuhruisia kitarabändejä, mutta me työväen pojat halusimme olla riikinkukkoja.

Andrew: - Vaikka meistä Martin oli ainoa, joka todella hörhöili vaatteiden ja meikkien kanssa. Toisinaan minä katson 80-luvun kuvia, joissa Martin on pukeutunut kirkuvaan huulipunaan, selvästi feikkeihin helminauhoihin ja sivuhalkiolla varustettuun iltapukuun ja ihmettelen, että miltä hän oikein luuli näyttävänsä.

- Minä halusin vain näyttää hyvältä, Martin sanoo anteeksipyyteleväisen näköisenä.

Ja siinä se. Sovittu puoli tuntia on ohi, oven takana odottaa jo seuraava toimittaja.

- Kiva takki, Martin kehuu haaveilevan näköisenä kiiltävää nuttuani samalla kun sotkee nimellään Singles 86-98-albumini kantta. Ota se! minun tekee mieli sanoa, sinä olet antanut meille – minulle! – niin paljon, ota sinä tämä takki vaatimattomana, halvasti valoa heijastavana lahjana. Ota se!

Mutta en minä niin sano. En tietenkään. Minä poistun Lontoon pölyn hiomille kaduille ja jätän taakseni Martinin; Daven ja Andrewin, joilla on edessään kaksi kuukautta haastatteluhelvettiä. Sitten puoli vuotta maailmankiertuetta, jonka aikana Exciterilta julkaistaan vielä 3-5 singleä (epävirallisten tietojen mukaan järjestyksessä I Feel Loved, Shine, Freelove ja mahdollisesti vielä When The Body Speaks ja Sweetest Condition), joista yhden b-puolelle laitetaan cover The Stoogesin Dirt-kappaleesta.

Sitten, ehkä sitten joskus, alkavat uuden Depeche Mode-albumin studiosessiot. Ehkä.
 
Top