Depeche Mode - Le Temps De La Reconstruction / Depeche Mode Sur Internet (Keyboard, 1997-04) | dmremix.pro

Depeche Mode Le Temps De La Reconstruction / Depeche Mode Sur Internet (Keyboard, 1997-04)

demoderus

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Le Temps De La Reconstruction / Depeche Mode Sur Internet (Keyboard, 1997-04)
Date: April 1997
Description: Avril 1997, N°109
Pays: France

FRA transcription
ENG translation
 

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demoderus

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Date: Wed, 4 Jun 1997 14:29:13 +0200 (MET)
From: Sebestyen Dezso
To: Bong - The Depeche Mode Mailing List
Subject: [bong] The Keyboard magazine article (long)

Hello BONGsters,
Here is the article from the french magazine Keyboard. It's unfortunately in french and my french knowledge isn't that good to make a transcript. If there's anyone from France who could blalba bllaaa, the list would bla blaaaa aprreciate it bla. :)

Depeche Mode
Le temps de la reconstruction


Quatre ans apr?s le monumental "Songs of faith and devotion", les "fab four" de Basildon reviennent en force avec "Ultra" et sans Alan Wilder, parti en 1995. Cet album, qui aurait pu ?tre enfant? dans la douleur, s'av?re tr?s positif, peut-?tre gr?ce au talent de Tim "Bomb The Bass" Simenon, ? qui le trio a confi? sa production. Martin Gore et Andy Fletcher, alias Fletch, s'expliquent. Jean-Henri Maisonneuve

Martin, peux-tu nous livrer un condens? des diff?rents probl?mes que vous avez rencontr?s ces derniers temps ?

Martin Gore : La premi?re contrari?t? ? laquelle nous avons d? faire face fut la perte d'un membre, Alan en l'occurrence, qui a d?cid? de partir six mois apr?s la fin de la derni?re tourn?e - difficult? qui fut peut-?tre la plus facile ? r?soudre... Il a donc fallu trouver le bon producteur, la bonne ?quipe avec qui travailler. Puis Dave a eu ses probl?mes personnels, toutes ces histoires qui furent relat?s dans la presse. Nous avons eu alors beaucoup de soucis pour terminer le disque ; Dave ?tait arriv? ? un point tel qu'il ne pouvait plus chanter, tant son ?tat physique s'?tait d?grad?. Heureusement, il y a six mois, il a d?cid? de devenir clean et compl?tement sobre - maintenant, il ne boit plus du tout. A partir de ce moment, le travail sur l'album en fut nettement am?lior?. En fait, nous avions commenc? ? concevoir "Ultra" d?s novembre 95, mais je n'avais rien ?crit auparavant. J'ai donc du composer durant les s?ances d'enregistrement.

Ces temps troubl?s ont-ils influenc? "Ultra" ?

M.G. : Je crois que tu t'inspires fatalement de ce qui t'entoure, en reprenant des ?l?ments de ton environnement imm?diat. Cependant, je ne pense pas que ce soit un disque marqu? par un esprit d?pressif. Il y a m?me une note positive. Je ne pense pas que les ?v?nements des ann?es pass?es aient eu une nette influence. Mais nous n'avons pas assez de recul... Andy Fletcher, alias Fletch : Je ne sais pas... Cela a affect? l'ensemble d'une certaine mani?re, car cela nous a pouss? d'une fa?on d?terminante ? faire quelque chose de bien. Ces ?v?nements nous ont oblig? ? nous concentrer sur la musique elle-m?me, avant que Dave revienne au bon niveau. Le d?part d'Alan fut aussi un facteur important, plus encore, car il a fallu le remplacer. Ce qui fut fait avec l'arriv? de Tim Simenon et son ?quipe - Dave Clayton aux claviers, un programmeur et un ing?nieur du son. Je pense que ces donn?es ont jou? un r?le plus important que les probl?mes de Dave. Au bout du compte, il a chant? encore mieux, donc le bilan est finalement positif malgr? toutes ces difficult?s.

Pour ce nouvel album, on aurait pu penser ? un autre titre possible : "Construction time again part. 2"...

F. : Question tr?s s?rieuse et pertinente... D'un certain point de vue, c'est vrai. "Construction time again" est venu apr?s "A broken frame" qui fut peut-?tre notre plus mauvais disque. Or, ce nouveau "Ultra" arrive apr?s nos deux meilleurs, "Violator" et "Songs of faith and devotion", donc c'est tout m?me une situation diff?rente. On ne pouvait vraiment pas faire pire que "A broken frame" ! Ou que "Speak and spell". Ce n'est pas un bon d?but pour un groupe !

Il y en a beaucoup qui se contenteraient bien de ces d?buts !

M.G. : Je crois qu'il y a eu pas mal de confusion au moment de "A broken frame". Vince Clarke venait de quitter le groupe, et il m'a fallu alors prendre en main l'?criture. Pour ce faire, j'ai utilis? des chansons que j'avais ?crites ? 16 ans, le compl?ment ayant ?t? r?alis? en studio. Il en r?sulta un dr?le de m?lange : des titres tr?s pop, de l'?poque "Speak and spell" et d'autres plus dans la lign?e de "Construction time again", qui annon?aient notre future fa?on de travailler. C'est s?r, on se retrouve aujourd'hui ? trois, avec le m?me "line up" qu'? l'?poque, mais "Ultra" est vraiment meilleur que "A broken frame" (rires) !

Peut-on consid?rer Tim comme le quatri?me Depeche Mode ?

F. : Non. Mais si nous avions ? choisir quelqu'un aujourd'hui, Tim serait absolument parfait. De plus, il aimerait particuli?rement cette id?e d'appartenir ? un groupe. Mais Depeche Mode fonctionne nettement mieux en tant que trio.
M.G. : Il y a quand m?me un quatri?me membre ? Depeche Mode, en la personne d'Anton Corbijn, qui a un r?le tr?s important : il est charg? de tout l'aspect visuel.

Il collabore avec vous depuis "Violator"...

F. : Il y a aussi Daniel Miller, qui est souvent appel? le cinqui?me membre de Depeche Mode (rires) !

A propos de Daniel, reste-t-il toujours ce patron sympathique quand vous avez besoin de trois ou quatre ans pour faire un disque ?

F. : Ce n'est pas notre choix... Je crois qu'il aimerait qu'on fasse un album par an, mais il comprend bien le processus de cr?ation, et sait comment on fonctionne. Je pense qu'il est heureux d'avoir obtenu "Ultra".
M.G. : L'avantage d'?tre chez Mute tient dans l'absence de pression de la part du label. Daniel est avant tout un ami, bien avant que d'?tre un patron de maison de disques. Je ne crois pas qu'il soit toujours en train d'essayer de nous persuader de faire ce que nous ne voulons pas vraiment.

Quelles sont les nouvelles directions musicales prises sur "Ultra" ?

F. : Le blues, la country...
M.G. : Je pense que nos influences viennent de partout. Certes, on peut avancer ce que dit Fletch, mais c'est plus une vari?t? de styles diff?rents qui se rejoindraient dans un melting pot, qui au final donnerait Depeche Mode.
F. : Quand Martin a commenc? ? ?crire et que nous avons choisi de travailler avec Tim (une des raisons de ce choix r?side dans sa ma?trise des grooves lents...), j'?coutais beaucoup de trip hop et de musique avec des rythmes encore plus lents. Nous voulions Tim pour ces rythmes.
M.G. : Il devait apporter les ?l?ments rythmiques, et leur donner corps. Cette sc?ne trip hop m'int?resse beaucoup, et les productions qui en sortent font partie, ? mon sens, des meilleures du moment.

Quand on voit les noms de Jaki Liebezeit et celui de Tim Simenon dans l'?quipe qui a particip? au nouvel album, on peut avoir le sentiment qu'ils repr?sentent deux extr?mes que Depeche Mode parvient ? concilier : exp?rimentations et exp?rience pour Jaki, contr?le technique et jeunesse pour Tim. Qu'en pensez-vous ?

F. : Leur rencontre ?tait d'ailleurs suppos?e apporter tout cela.
M.G. : Oui, c'est vrai dans un sens. Nous voulions travailler avec chacun d'eux, mais ? chaque fois pour des raisons diff?rentes. Nous ?tions tr?s ferm?s aux collaborations ext?rieures, mais aujourd'hui, nous nous r?jouissons ? l'id?e de la participation d'autres musiciens.

Peut-on dire qu'"Ultra" soit plus exp?rimental que le reste de votre production ? Je fais allusion ? ces petites pi?ces instrumentales...

:F. : Dans tous les albums, nous avons tent? des exp?riences, mais ?a n'a pas toujours ?t? un succ?s : nous ne sommes pas per?us comme un groupe exp?rimental.
M.G. : Nous avons toujours ?t? friands d'exp?rimentations, et pour moi, cette facette est importante depuis "Construction time again".
F. : Ce que j'appr?cie particuli?rement dans ces petites pi?ces instrumentales, c'est que Martin les a ?crites en tr?s peu de temps. Et quand tu ?coutes le disque, il ne semble pas qu'elles furent compos?es si vite. Elles sonnent tr?s "fresh".
M.G. : Nous avons du pass? peut-?tre une journ?e ? les mettre en bo?te...
F. : As-tu entendu l'instrumental de la fin, le titre num?ro 12 ? C'est un extrait de "Painkiller", le morceau choisi pour la face B de "Barrel of a gun". C'est dommage que nous ne l'ayons pas mis sur l'album...

Techniquement, avez-vous chang? votre fa?on de travailler ?

M.G. : Au niveau de l'?criture, rien n'a chang? : je compose principalement ? la guitare ou au piano pour ?tablir la structure de base du morceau, puis je place les textes, les accords... Ensuite, le travail se poursuit dans notre studio o? je m'installe aux claviers, entour? de synth?s et d'ordinateurs, pour b?tir du d?finitif. Mais pour "Ultra", cette deuxi?me phase a ?t? diff?rente puisque nous avions une nouvelle ?quipe - un programmeur, un musicien et un ing?nieur du son avec qui Tim travaille depuis toujours. Parfois, il pouvait sepasser trois ou quatre ?v?nements diff?rents simultan?ment. On peut vraiment parl? de travail d'?quipe !
 

demoderus

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Quel ?quipement avez-vous utilis? ?

M.G. : Dave Clayton dispose d'un set de claviers incroyable ! A tel point qu'il lui arrivait de dispara?tre parfois derri?re ses r?serves pendant des jours, et nous ne savions m?me pas s'il ?tait pr?sent dans le studio ! Je crois que tout le monde a un probl?me dans sa vie, et pour Dave, c'est qu'il ne peut pas s'emp?cher d'acheter des machines (rires) !

L'Emulator est-il toujours pr?dominant ?

M.G. : Non, nous ne l'utilisons plus. Pour le sampling, nous travaillons d?sormais sur du mat?riel Akai - d'ailleurs uniquement avec cette marque pour le dernier album. Pour les concerts, nous utilisons des Emax parce qu'ils sont encore tr?s valables, mais en studio...

On entend un son analogique sur "Useless"...

M.G. : Oui, Daniel Miller est cr?dit? pour ce titre !

Que pensez-vous de ce retour ? l'analogique ?

F. : Si cela doit passer par une position radicale comme Vince Clarke d'Erasure qui ne se sert uniquement que des sons analogiques - il refuse de faire appel aux samples et au MIDI -, je dis non ! C'est comme si nous disions : plus de guitares ! Ce qui compte, c'est d'utiliser les sonorit?s appropri?es, et de profiter de tous les ?l?ments ? notre disposition. La m?thode que l'on appliquera sera celle qui correspondra ? telle chanson, ? tel but vis?. C'est bien que certains groupes utilisent l'analogique, mais ils n'en sont pas pour autant uniques et int?ressants.

Quelle est la part des sons acoustiques ?

M.G. : Il y a de vraies parties de batterie, de guitare, de pedal steel (tenu par BJ Cole sur "Bottom line", NDLR), de cordes. C'est tout, je crois.
F. : On ressent surtout une sensation d'acoustique sur l'ensemble des chansons.

Comment r?agissez-vous face ? tous ces artistes et DJ de la sc?ne techno qui croient parfois avoir invent?s des recettes que vous avez d?couvertes bien avant, avec Kraftwerk et d'autres ?

F. : Je m'en moque, en fait.
M.G. : C'est agr?able de voir que la musique ?lectronique a aujourd'hui un c?t? populaire, mais ?a ne nous aide en aucune mani?re, parce que c'est une sc?ne parfois un peu trop clinquante ! Mais ind?niablement, il se passe quelque chose d'?trange en ce moment ; d'ailleurs, en France, vous avez ?norm?ment de bons groupes: Daft Punk, Motorbass, ou Air...

Pourquoi Plastikman, Underworld ou DJ Shadow pour les remixes ?

M.G. : Nous avons cherch? dans les gens int?ressants que nous aimions, afin de b?n?ficier d'une large palette de remixes. Mais d'un autre c?t?, il ne faut pas perdre de vue qu'un remixeur peut avoir des perspectives tr?s diff?rentes des tiennes ! Le travail de DJ Shadow est bon, mais nous ne pouvons pas le sortir pour l'instant : il y a trop de samples. Il faut d'abord que la maison de disques ?claircisse tous les probl?mes que l'utilisation de certains ?chantillons pourrait nous cr?er. Nous esp?rons tout de m?me pouvoir le diffuser par la suite. Nous aurions bien voulu Daft Punk aussi, mais ils ?taient trop occup?s avec leur disque. Dommage, ils ?taient pourtant partants... A chaque fois qu'on demande ? des musiciens un remix, la r?ponse est "Oui. On est fans !" C'est vraiment sympa...

Avec ces remixes sign?s Underworld, Plastikman..., ne croyez-vous pas que certaines mauvaises langues pourraient vous reprocher d'avoir trouv? un moyen de r?cup?rer la sc?ne actuelle qui marche bien, et ainsi de coller ? la mode ?

F. : Nous avons juste choisi ceux que nous appr?cions, que peut-on dire de plus ? Que leur r?pondre ? Que nous aurions d? choisir des gens que nous n'aimions pas ?
M.G. : Ce n'est pas comme si nous avions cherch? ? prendre les artistes les plus "hypes" du moment. Presque personne n'avait entendu parler de United ou de One Inch Punch qui ont remix? "Barrel of a gun".
F. : Personne ne peut nous accuser de prendre le train en marche.
M.G. : C'est nous, le train (rires) !
F. : Les remixes de nos titres par d'autres, cela ne date pas d'aujourd'hui : Adrian Sherwood ? l'?poque de "Some great reward"...

Vous avez aussi travaill? avec John Fryer, Gareth Jones, Rico Conning... La liste est longue. Que pensez-vous du dernier Bowie, "Earthling", o? il s'int?resse ? la jungle, la drum'n'bass et o? il int?gre ces ?l?ments ?

F. : Je ne sais pas pourquoi il l'a fait ? L'inconv?nient, c'est qu'on perd de vue l'essentiel, c'est-?-dire la qualit? des chansons, qu'elles soient rock ou drum'n'bass. Si elles s'av?rent bonnes, qu'importe ? Tu vois, je d?teste son dernier album !
M.G. : Moi, je suis un fan inconditionnel de Bowie, c'est quelqu'un d'absolument brillant, de tr?s important. A plus d'un titre, il est ? citer comme exemple de r?ussite et de prouesse musicale. Mais je trouve un peu triste qu'il se soit inspir? de la sc?ne "courante".
F. : Si les chansons ?taient bonnes, ?a irait ! Peut-?tre se croit-il toujours underground.
M.G. : N'oublions pas que Bowie a eu cinquante ans !
F. : Il vit maintenant en Suisse. C'?tait mieux quand il ?tait branch? sur Berlin.

Les prochains singles apr?s "Barrel of a gun" ?

M.G. : Le deuxi?me sera "It's no good".
F. : Le troisi?me est encore flou dans nos esprits, ?a pourrait ?tre "Useless", ou "Home", ou "Insight"...
M.G. : Pas moyen de les sortir tous en singles, nous ne voulons pas une carri?re ? la Michael ou Janet Jackson !

La sc?ne ?

M.G. : La derni?re tourn?e a dur? trop longtemps - trois ans entre le studio et la tourn?e ! Cette fois, nous avons d?cid? de profiter du fait qu'on a termin? un album, sans avoir ? partir juste apr?s. Nous jouerons l'ann?e prochaine, s?rement. Ce sera plus facile et moins stressant. De plus, j'ai d?j? ?crit trois titres pour un disque solo, mais c'est long et ennuyeux d'?tre seul en studio ! Pour le moment, nous profitons du temps libre.


That's it. I hope everyone (mainly you in the US out there hehehe) liked
it. :)

Cheers,
 

demoderus

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English translation by Ryan Shook

Date: Wed, 4 Jun 1997 14:49:10 -0400 (EDT)
From: Ryan Shook
To: Depeche Mode Mailing List
Subject: [bong] Keyboard magazine article (long, in ENGLISH)
I thought that my french could use some practice so I thought I'd do the translation...here goes in english. My appologies for any errors, but I haven't used my french much in 2 yrs. Where I couldn't xlate I included the French text in <> or if I'm uncertain of my accuracy I but <?>. Enjoy, it took me a long time!
Ryan

"Friends are people who get to know you well and like you anyways."

Depeche Mode
Construction Time


Four years after the monumental "Songs of Faith and Devotion", the "fab four" from Basildon come back in force with "Ultra" and without Alan Wilder, who left in 1995. This album which could have been really positif, thanks to the talent of Tim "Bomb the Bass" Simenon who the trio confided the production. Martin Gore and Andy Fletcher, aka fletch, explained. Jean-Henri Maisonneuve

Martin, could you give us a summary of different problems that you encountered this last time?

MG: The first problem we faced was the loss of a member, Alan <en l'occurrence>, who decided to part six months after the end of the last tour - difficulties that weren't easy to resolve... So a good producer was needed, with a good team to work with. Also Dave had his personal problems, all the stories related in the press. Therefore we had lots of drive <?> to finsh the album; Dave arried at one point that he could no longer sing becasue his body was so degraded. Happily, after six months, he became clean and sober - now, he doesn't drink at all. From this moment, the work on the album improved. Actually<?> we started conceiving "Ultra" in november 95, but I had nothing written beforehand.
I therefore had to compose during the recording sessions.

Did these troubling times influence "Ultra" ?

M.G. : I believe you are fatally inspired by all that's around in taking elements from your immediate environment. Although, I don't think that this album is marked by a depressive spirit. There is actually a positive note. I don't think that the events from past years have had a net influence. But we don't have enough to back u...

Andy Fletcher, alias Fletch : I don't know... it affected the group in a certan manner, because it pushed in a determinant way to do something good. The events obliged us to concentrate on the music itself before Dave came back to a healthy level.
The departure of Alan was also an important factor, plus more, he had to be replaced. It was done with the arrival of Tim Simenon and his team - Dave Clayton on keyboards, a programmer and a Sound Engineer. I think that they played an even larger role than Dave's problems. When it counted <?> he sang even better, therefore the verdict is finally positive, considering <?> all the difficulties.

For this new album, we would have thought of another possible title: "Construction time again part 2"...

F. : Serious and pertinant question... From a certain point of vue, it right, "Construction tiem again" came after "A broken fram" which could probably be our worst album. Instead, this new "Ultra" comes after our two best, "Violator" and "Songs of Faith and Devotion", therefore it's a completely different situation. We couldn't really do worse than "A broken frame" ! Or than "Speak and spell". It's not a good start for a group!

There are many who are quite happy with the beginnings !

M.G. : I believe that there was some not bad confusion at the time of "A broken frame". Vince Clarke had just quit the group, and so I had to take the writing hand. To do so, I used songs that I wrote at age 16, totally produced in the studio. It resulted in a mix : very pop titles from the "Speak and spell" era and others more in line with "Construction time again", who announced the future way of working. It's true, we find ourself today , three, with the same "line up" of that era, but "Ultra" is truly better than "A broken frame" (laugh) !

Could we consider Tim like the fourth member of Depeche Mode?

F. : No. But if we had to choose someone today, Tim would be absolutely perfect. Plus, he likes particularly this idea of belonging to a group. But Depeche Mode functions much better as a trio.
M.G. : There is already a fourth member in Depeche Mode, in Anton Corbijn, who has a very important role : he is charged with the visual aspect.

He collaborated with you since "Violator"...

F. : There is also Daniel Miller, who is often called the fifth member of Depeche Mode (laughs) !

With regards to Daniel, does he stay the sympathetic boss when you need three or four years to make an album?

F. : It's not our choice... I believe he'd like us to make an album each year, but he understands well the creation process, and knows how it functions. I think he is happy to have obtained "Ultra".
M.G. : The advantage to be at Mute is held in the absence of pressure on the label's part. Daniel is a friend before all else, before being the manager of a record label. I don't believe he is always trying to persuade us to do what we don't really want to.

What are the new musical directions "Ultra" took ?

F. : The blues, country...
M.G. : I think our influences come from everywhere. True we can go with what Fletch said <?>, but it's more a variety of different styles that rejoin in a melting pot, which in the end give Depeche Mode.
F. : When Martin start to write and we chose to work with Time (one of the reasons of the choice resides in his <ma=EEtris=e> of slow grooves...), I listened to lots of trip hop and music with slower rhythms. We wanted Tim for these rhythms.
M.G. : He had to bring these rhythm elements, and give them life. The trip hop scene intrerests me lots, and the productions that are part of it, to my senses, the best of today.

When we see the names Jaki Liebezeit and that of Tim Simenon in the team that participated in the new album, we can have the sentiment that they represent two extremes that Depeche Mode are trying to reconcile : experimentations and experience for Jaki, against the technique and youngness of Tim. What do you think?

F. : Their meeting was supposed to bring all that.
M.G. : Yes, it's true in a sense. We wanted to work with each of them, but each time for different reasons. We were very closed to external collaborations, but today, we can rejoice to the idea of other musicians participating.

Could we say that "Ultra" is more experimental than the rest of your productions? I make allusion to the little instrumental pieces...

F. : On all the albums, we tried different experiences <?> but it didn't always succeed : we arent' like an experimental group. M.G. : We have always had <friands> of experimentations, and for me this facet is important since "Construction time again".
F. " What I particularly appreciate in these little instrumental pieces is that Martin worte them in very little time. And when I listen to the album, it doesn't seem that they were done so quickly. They sound "fresh".
M.G. : We have had to go aon perhaps a journey to package them <?>
F. : Did you here the instrumental at the end, track 12? It's an extract of "Painkiller", the piece chosen for the B side of "Barrel of a gun". It's too bad we didn't put it on the album...

Technically, have you changed your way of working?

M.G. : At the level of writing, nothing has changed : I compose principally at the guitar or piano to establish the base of the piece, then I place the lyrics, the accords... Next, the work is continued in our studio where I set myself up at the keyboards, surrounded by synths and computers, for <b=E2tir> of definitif. But for "Ultra", this second phase was differente because we had a new team - a programmeur, a musicien and a sound engineer with whom Tim has always worked. Sometimes, we could <sepasser> three or four different events simutaneously. We could really talk about teamwork !
 

demoderus

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What equipment did you use ?

M.G. : Dave Clayton has an incredible set of keyboards ! When he arrived, he sometimes disappeared behind his reserves for days, and we didn't even know he was in the studio ! I believe that everyone has a problem in their life, and for Dave, it's that he can't stop himself from buying machines (laugh) !

The Emulator, is it still predominant?

M.G. : No, we don't use it anymore. For the sampling, we work solely on Akai material - only with this brand for the last album. For the concerts, we use Emax because they are still viable, but in the studio...

We hear an analog sound on "Useless"...

M.G. : Yes, Daniel Miller is credited for this title !

What do you think of this return to analog ?

F. : If it needs to pass a radical position <?> like Vince Clark of Erasure who only uses analog sounds - he refuses to use samples and MIDI -, I say no ! It's like we say, more guitars ! What counts, is to use the appropriate sounds and to profit from all the elements at our disposition. The method we apply will be the one that corresponds to the song, <tel but vis=E9>. It's good that certain groups use analog, but they aren't as unique and interesting <?>.

What is the part of acoustic sounds ?

M.G. : There are real parts of <batterie>, of guitar, of steel pedal (done by BJ Cole on "Bottom Line", NDLR), of chords. It's all of it, I think.
F. : We sense <?> above all an acoustic sensation on the group of songs.

How do you react faced with all the artists and DJs from the techno scene who think they invented the recipes that you discovered long before, along with Kraftwerk and others ?

F. : In reality, it mocks me.
M.G. : It's agreeable to see that electronic music of today is popular, but it doesn't help us in any way, because this scene is sometimes a little too cliquish ! But undeniably, some strange happens in this time ; from elsewhere, in France, you have huge numbers of good groups: Daft Punk, Motorbass, or Air...

Why Plastikman, Underworld or DJ Shadow for the remixes ?

M.G. : We searched in the interesting guys that we liked, finally to benefit from a large remix selection. But from another angle, there is no need to lose the view that a remixer can have very different perspectives than your own. ! The work of DJ Shadow is good, but we can't get it out for the instant : there are too many samples. There must first be a record label <=E9claircisses> all the problems that the use of certain samples could cause us. We wish nonetheless to diffuse by the next <?>. We really wanted Daft Punk as well, but they were to busy with their album. Too bad, they were <pourtant partans...> Each time we asked some musicians for a remix, the response was "Yes. We are fans !" It's really sympa...

With the remixes by Underworld, Plastikman..., don't you think that certain bad tongues could approach you to find a way to recuperate the actual scene that works well, and to tear apart the normal<??>

F. : We have just chosen those who appreciate us, what else could we say ? How could we answer ? That we should have chosen guys we didn't like?
M.G. : It is not like we searched to try to use the most hyped artists of the moment. Almost noone had heard of United or of One Inch Punch who remixed "Barrel of a gun".
F. : Noone can accuse of jumping on the bandwagon.
M.G. : That's us, the bandwagon (laugh) !
F. : The remixes of our titles by others, don't date from today: Adrian Sherwood, at the era of "Some great reward"...

You have also worked with John Fryer, Gareth Jones, Rico Conning... The list is long. What do you think of the last Bowie, "Earthling", or does the jungle interest you <?>, the drum'n'bass and where he integrates these elements ?

F. : I don't know why he did it ? Inconvenient, it's because we lose sight of the essential, that's to say the quality of the songs, whether they be rock or drum'nbass. If they are good then who cares <?>? You see, I detest his last album !
M.G. : Me, I'm an unconditional Bowie fan, he's someone absolutely brilliant, of great importance. With more than one title, he is cited come an example of success and musical prowess. But I find a little bit sad that he is inspired by the "currant" scene.
F. : If the songs were good, it would work ! Maybe he thinks he's still underground.
M.G. : Don't forget that Bowie is fifty !
F. : He now lives in Switzerland. It was better that he was connect with Berlin.

The next singles after "Barrel of a gun" ?

M.G. : The second will be "It's no good".
F. : The third is still in our spirits, it might be "Useless", or "Home", or "Insight"...
M.G. " No way of bringing them all out as singles, we don't want a career like Michael of Janet Jackson !

The scene ?

M.G. : The last tour lasted too long, three years between the studio and the tour ! This time we decided to profit from the fact that we finished an album without need to leave just after. We'll play next year, surely. It will be easier and less stressful. Plus, I have already written three titles for a solo album, bu it's long and annoying to be in the studio ! For the moment, we will profit from the free time.
 
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