Depeche Mode - Construction Time Again (Magazyn Muzyczny, 1983) | dmremix.pro

Depeche Mode Construction Time Again (Magazyn Muzyczny, 1983)

demoderus

Well-known member
Administrator

(1983) Depeche Mode - "Construction Time Again"​

Wydanie w sierpniu 1983 roku albumu "Constuction Time Again" okazało się okazało się punktem zwrotnym w karierze kwartetu z Basildon w hrabstwie Essex. Koncepcja płyt. problematyka uchwycona w tekstach i sposób traktowania tworzywa muzycznego przyjęto jako inspirując odstępstwo od reguł obowiązujących w nurcie zwanym electro-pop, adresowanym głównie do amatorów tańca. W przeciwieństwie na przykład do niezwykle popularnego, lecz w sumie błahego "Rio" grupy Duran Duran, propozycja Depeche Mode jest nieporównanie lepiej przemyślana, bardziej konsekwentna i ambitna. Pierwszy utwór, "Love In Itself" przynosi jak gdyby pożegnanie z młodzieńczymi ideałami, wiarą w miłość jako remedium na wszystkie troski i zmartwienia; sumujący, a zarazem kończący płytę "And Then..." jest już dobitnie wyartykułowanym wezwaniem do zjednoczenia się ludzi do czynu, w duch wywodzącej się z XIX wiecznej poezji socjalistycznej Williama Morrisa. Dave Gahan śpiewa "Weźmy mapę świata, podżyjmy ją na strzępy, by wszyscy chłopcy i dziewczęta zobaczyli jaki to łatwe (...) Weźmy cały świat, góry i piaski; nich wszyscy chłopcy i dziewczęta kształtują go w swoich rękach." Fotografia na kopercie przedstawia półnagiego robotnika w fartuchu, rozbijającego młotem górę. Alan Wilder: "Ogólnie rzecz biorąc, album składa się ku ideom socjalistycznym, a Robotnik to ilustruje - jest oczywistym, zrozumiałym dla wszystkich symbolem socjalizmu. Patrząc na tego właśnie człowieka pozwalającego górę, od razu przychodzi na myśl, iż on jej przecież nie niszczy. Ponieważ jest robotnikiem, będzie ją przebudowywał - jego działanie ma charakter pozytywny. Taki też miało być przesłanie płyty - pozytywne, dlatego zatytułowaliśmy ją czas budowy, a nie czas niszczenia."
"Consruction Time Again" piętnuje zło - chciwość międzynarodowych monopoli ("Everything Counnts"), zagrożenie wojną ("Two Minute Warning") dewastację środowiska naturalnego ("Landscape Is Changing") - na pierwszy plan wysuwa się etos wspólnej, solidarnej pracy, najpełniej wyrażony w stylizowanym na work song doby elektronicznej "Pipeline". Treści płyty podporządkowana została muzyka - cechuje ją oszczędność w dozowaniu elektronicznych efektów i melodyczna klarowność, rezygnacja z błyskotliwych popisów instrumentalnych i odstąpienie od motorycznej, dyskotekowej rytmiczności (tylko wydane na singlach "Everything Counts" i "Love In Itself" stanowią wyjątek - ukłon w stronę gatunkowych kanonów i list przebojów).
Podkreślam tutaj ową, nazwijmy to, lewicowość ostatnich poczynań Depeche Mode, gdyż w głównym nurcie muzyki popularnej, preferującej romantyczność i ucieczkę od rzeczywistości, była ona raczej dotąd niemile widziana. Tym niemniej interesujące jest, iż podobnie ryzykowne posunięcie przyniosło zespołowi największy w jego historii sukces rynkowy.
Dave Gahan: "Martin (Gore), Andy (Fletcher) i ja pochodzimy ze środowiska robotniczego i nasze teksty zaczynają to odzwierciedlać." Prawdą jest jednak, że metamorfoza Depeche Mode mogła się dokonać po odejściu Vince'a Clarke'a na przełomie lat 1981 i 1982, Clarke - który wraz z Alison Moyet założył wkrótce duet Yozoo - był wiodącą postacią w zespole, twórcą jego wczesnego repertuaru, zarejestrowanego na albumie "Speak & Spell" (październik 1981). Nie wnosił on nic nowego do gatunku zapoczątkowanego przez Ultravox i Gary'ego Numana, ujął natomiast krytyków błyskotliwie zaaranżowanymi, chwytliwymi melodiami, bezpretensjonalnością oraz emanującą z tekstów radością i młodzieńczą niewinnością. W tym kontekście wspomniany już "Love In Itself " z "Construction Time Again" odczytać także należy jako rozrachunek z własną przeszłością. Clake'a zastąpił Alan Wilder, natomiast Gore przejął kierownictwo muzyczne i obowiązki kompozytora i autora tekstów. Napisane przezeń i wydane na singlach "Meanning Of Love" i "Leave In Silence" przyniosły obietnicę przemian - jeszcze niezbyt radykalnych, choć zauważalnych. potwierdził to wydany we wrześniu 1982 roku "A broken Frame" - kolekcja piosenek utrzymanych w ciemniejszych barwach, koncentrujących się głównie na frustracjach okresu dojrzewania i wchodzenia w dorosłe życie, ale i dotykających niekiedy nieśmiało poważniejszych kwestii praw i obowiązków człowieka uwikłanego w codzienne życie. Okres przejściowy zamknęła płyta z kompozycją "Get The Balance Right" (styczeń 1983) - nowy "zaangażowany" etap otworzył zaś singiel "Everytching Counts" poprzedzający trzeci album "Construction Time Again".

Historyczna recenzja albumu Depeche Mode "Construction Time Again", jaka ukazała się w MAGAZYNIE MUZYCZNYM w 1983 roku.
 
Top